Gelukskoffer
LES 2 | WERKBOEK PAGINA 11 Leg de opdracht bij Geluk in Uitvoering uit. De leerlingen gaan hun ouders vragen stellen over positieve en negatieve gedachten. LES 2 | WERKBOEK PAGINA 12 De leerlingen gaan thuis een mooi compliment maken voor de klasgenoot op het kaartje dat je hebt uitge- deeld. Neem de tips samen door. Ze schrijven het compliment eerst in hun werkboek en daarna op het kaartje. Op de Geluksmeter houden de leerlingen de komende week iedere dag bij hoe gelukkig zij zich die dag voelen. Ze geven hun geluksgevoel iedere dag een cijfer tussen 1 en 10. NOTITIES Heb jij stiekem al eens gewenst dat je anders was? Of ben jij niet helemaal tevreden met jezelf? Vergelijk jij jezelf soms met anderen? En ontdek je minder leuke eigenschappen bij jezelf, waardoor je boos of verdrietig wordt? Maak je maar geen zorgen. Ik kan je alvast verklappen, dat we dat allemaal hebben. Het hoort bij het leven van ieder mens. En dat maakt elk van ons bijzonder. Open de koffer en ontdek het geheim. Zonder mening over goed of slecht, ben je goed en mooi zoals je bent. Zonder mening over goed of slecht, is de ander goed en mooi zoals hij is. Zonder mening over goed of slecht, is iedereen goed en mooi zoals ze zijn. David Dewulff > Welke negatieve en positieve gedachten hebben je ouders/verzorgers weleens? > Wat voelen ze dan? > Wat doen ze dan? geluk in uitvoering Roze en zwarte gedachte Laat de negatieve en positieve gedachten (pagina 10) thuis zien. Vraag aan je ouders/ verzorgers welke negatieve gedachte en welke positieve gedachte ze weleens hebben. 11 07-12GK_GR6_2019_A4.indd 11 29-05-19 00:57 > Tips voor het maken van een compliment: 1. Begin je compliment altijd met ‘Ik vind’. 2. Leg uit wat deze persoon zo goed, mooi of bijzonder maakt. 3. Doe het op een manier die bij jou past. 4. Schrijf je compliment eerst hieronder. Als je helemaal tevreden bent, schrijf je het compliment op je complimentenkaartje. geluk in uitvoering Complimenten -Maak thuis een mooi compliment voor de klas- genoot op je lootje en neem dit mee naar de volgende les. Het compliment dat ik aan wil geven is: Complimentaan jou compliment aan jou Les 2 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Omcirkel je cijfer hierboven 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Geluksmeter Vul elke dag in hoe gelukkig jij je die dag voelt.Neem even de tijd en bedenkwelk cijfer het beste bij dat gevoel past.Je kunt een cijfer geven van 1– 10. Is er verschil tussen de dagen? Zo ja,hoe kwam dat? ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zondag Hoe gelukkigwas/ben je vandaag? 12 POSITIEFDENKEN 07-12GK_GR6_2019_A4.indd 12 29-05-19 00:58 23
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=